به گزارش شهرآرانیوز؛ مدتی پیش بود که خبر از طرح آموزش هوش مصنوعی در مدارس، برای دانشآموزان و معلمان، نظر کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. این طرح که با رویکرد آشنایی بیشتر دبیران و نسل جوان با استفاده از هوش مصنوعی مطرح شد، از سوی برخی از کارشناسان با تمجید و سوی برخی دیگر با انتقاداتی مواجه شد.
طبق نظر برخی از صاحبنظران در حوزه آموزش و پرورش، ورود هوش مصنوعی به آموزش کشور، کارایی چندانی نداشته و به عبارتی حالا وقت عملی شدن این طرح نیست و هنوز خلاءهای بسیاری در سیستم آموزشی ایران وجود دارد که باید به راهکارهای جبران آنها پرداخت.
اما بسیاری دیگر از کارشناسان نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کردند و بر این عقیده بودند که در شرایط فعلی جوامع و رشد هوش مصنوعی در سراسر جهان و حوزههای مختلف، این طرح میتواند کمک قابل توجهی به دانشآموزان و روند رشدشان در مسیرهای شغلی آینده داشته باشد.
تدابیر بسیاری نیز درمورد اجرایی شدن این طرح به میان آمده است، از جمله آنکه، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در روز سهشنبه (۱۰ تیر ۱۴۰۴) به صورت رسمی، آغاز آموزش کار با ابزارهای هوش مصنوعی را در دورههای تابستانه به ۲ میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار معلم را اعلام کرد.
درمیان مجموعهای متفاوت از اظهارنظرات درمورد این طرح، در راستای بررسی دقیق و کارشناسانهتر تبعات آموزش هوش مصنوعی به دانشآموزان و فرهنگیان، با یک کارشناس آموزشی به گفتوگو نشستیم و ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم.
محمدرضا نیکنژاد در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای نوین در جهان کنونی بیان کرد: در لزوم ورود رویکرد آموزشی به بسترهای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین شکی نیست و حالا باید تمرکز را بر نحوه این آموزش گذاشت که بازدهی مؤثرتری داشته باشد، اما در این میان جایگاه این آموزش نیز باید مورد بررسی قرار گیرد؛ به عنوان مثال مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند هنگامی که سیستم آموزش کشور ما با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم میکند، آموزش و پرورش چه زمان و چگونه سراغ این آموزش برود تا به ترمیم قسمتهای دیگر خدشهای وارد نشود.
این کارشناس آموزشی در ادامه تشریح کرد: طرح آموزش هوش مصنوعی در مدارس قطعا ایده خوب و مؤثری است چراکه با سیر صعودی رشد این تکنولوژی در جهان امروز، دور از انتظار نیست که مانند اینترنت، به یکی از اجزای جداییناپذیر زندگی انسانها تبدیل شود با اینکه ممکن است در حال حاضر برخی از آحاد جامعه از این بستر خبر نداشته باشند، اما قطعا در آینده نیاز به آگاهی در این موضوع به شدت احساس خواهد شد.
نیکنژاد یکی از بحرانهای امروز آموزش و پرورش را اختلاف ایجاد شده میان معلمان و دانشآموزان دانست و ادامه داد: در سالهای گذشته، معلم در کلاس درس به عنوان دانای کل شناخته میشد و در مقابل دانشآموزان به عنوان نادان مطلق به معلم گوش میدادند و موضوعات جدیدی یاد میگرفتند، اما با گذشت زمان و ظهور اینترنت و شبکههای اینترنتی، قداستی که برای جایگاه معلمان ایجاد شده بود، در شمایل قدیمی خود، کمرنگ شد. در این میان آموزش و پرورش وظیفه دارد دانشآموزان و معلمان را با لایههای زیرین اینترنت و هوش مصنوعی آشنا کند تا از تکنولوژی عقب نیوفتند.
وی درنهایت با تأکید بر اهمیت آموزش ابزارآلات جهان مدرن فضای مجازی به معلمان اظهار کرد: شیوه آموزش کشور ما نباید به گونهای باشد که علم دانشآموز از معلم بالاتر رود؛ از این جهت آشنا کردن معلمان با بسترهای نوظهور در اینترنت ضروری است چراکه این علم به سرعت و گستردگی درحال رواج یافتن میان عامه مردم است و روز به روز بیش از پیش زندگی نسل جدید را دربرمیگیرد.